چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

کبد چگونه چرب می‌شود؟ + علائم و درمان

  • کد خبر: ۸۲۷۵۵
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کبد چگونه چرب می‌شود؟ + علائم و درمان
عادات و رفتار‌های غلط بسیاری ایجاد کننده بیماری کبد چرب هستند که بارزترین و مهم‌ترین آن‌ها مصرف الکل، مصرف غذای پرچرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم، فشار خون بالا، سوء تغذیه، بارداری و مصرف داروهایی، چون آسپرین و تتراسایکلین است.

به گزارش شهرآرانیوز، بهروز دارایی، متخصص داخلی با بیان اینکه کبد چرب از بیماری‌های شایع قرن ۲۱ است، اظهار کرد: رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت کبد سبب ایجاد این بیماری می‌شود که اختلالاتی در فعالیت طبیعی کبد و در نهایت نارسایی کبدی را بروز می‌دهد.

وی به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: مواردی مانند احساس خستگی، بی‌اشتهایی، ضعف عمومی، حالت تهوع، ضعف قدرت تفکر، درد بالای سمت راست شکم، بزرگی کبد، لکه‌های قهوه‌ای روی پوست گردن و زیر بغل از جمله علائم بیماری کبد چرب هستند که برای تمامی افراد به یک شکل و یکسان نیست، اما بعضی از نشانه‌های آن بین افراد مشترک است.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه نمونه برداری از کبد بهترین راه برای تشخیص دقیق این بیماری است، بیان کرد: به طور کلی کبد چرب بدون علامت است؛ این بیماری با سونوگرافی، دستگاه‌های فیبر و اسکن  قابل تشخیص است. در بررسی‌های آزمایش خون و آنزیم‌های کبدی مشخص می‌شود، اگر پس از بررسی مورد غیرمعمولی مشاهده شود با استفاده از سونوگرافی و ام آر آی چک می‌کنند تا اگر آسیبی وجود داشته بررسی شود.

وی بهترین راه برای تشخیص کبد چرب در مراحل اولیه را سونوگرافی دانست و در علت آن توضیح داد: در سونوگرافی تجمع چربی کبد به خوبی نشان داده می‌شود و در بعضی موارد پیشرفته، همانطور که گفته شد شاید برای اثبات تشخیص لازم باشد از کبد نمونه‌برداری شود و مطالعه میکروسکوپی روی بافت کبد صورت بگیرد.

عوامل ایجادکننده کبد چرب

دارایی در توضیح علت بروز این بیماری ادامه داد: کبد چرب به دلیل کم‌تحرکی، استفاده از غذا‌های پرکالری، کم فیبر و غذا‌های آماده با سس فراوان، اضافه‌وزن، بارداری، سوءتغذیه، مصرف الکل و مصرف الکل، مصرف غذای پرچرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم، فشار خون بالا، سوء تغذیه، بارداری و مصرف داروهایی، چون آسپرین و تتراسایکلین ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد بیمارانی که به متخصصان مراجعه می‌کنند به نحوی کبد چرب در آن‌ها دیده می‌شود، عنوان کرد: درگیری کبدی ازجمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیکی با گسترش زندگی ماشینی امروز است و با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد.

این متخصص داخلی تاکید کرد: تشخیص دیر اختلالات کبدی باعث می‌شود توان کاری خود را از دست بدهید و دچار نارسایی کبدی شوید. یادمان نرود که کبد چرب ارتباط مستقیمی با فعالیت بدن، وضعیت متابولیسم و افزایش چربی خون دارد و تمامی این موارد زنگ خطر‌هایی هستند که شما را از وضعیت کبد چرب باخبر می‌کند.

رابطه بین کبد چرب و هپاتیت

وی با اشاره به اینکه کبد فرد مبتلا در برابر رسوب چربی از خود واکنش نشان می‌دهد، اظهار کرد: این عمل در طولانی مدت به کبد آسیب می‌رساند، ابتلا به هپاتیت از عوارض ناشی از پیشرفت کبد چرب است که در نهایت به سیروز کبدی تبدیل می‌شود. بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت و کبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند، بنابراین بیماران از شرایط خود بی‌اطلاع هستند تا وقتی که پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت کبد تأثیرات منفی بر عملکرد آن مشخص شود.

دارایی ادامه داد: وقتی کبد چرب منجر به هپاتیت می‌شود که کبد متورم شده و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شکم احساس فشار و سنگینی می‌کند. هپاتیت ناشی از چربی باعث تخریب سلول‌های کبد شده و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال دارد.

درمان کبد چرب

وی برطرف کردن عوامل بروز این بیماری را تنها راه درمان آن عنوان کرد و گفت: تا به امروز دارویی برای این بیماری خاموش کشف نشده است؛ اما چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است، کاهش وزن، فعالیت فیزیکی و ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و دوری از غذا‌های چرب و پرکالری از روش‌هایی هستند که در جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک می‌کنند.

این متخصص افزود:همچنین از مصرف مواد غذایی فریز شده، زود پز شده، ترشیجات، رب، سس ها، نمک زیاد، چای پر رنگ، فست فود ها، تنقلات و لبنیات پر چرب باید خود داری شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->